Storytelling voor jouw bedrijf: leer een goed verhaal vertellen!
Al sinds de oertijd vertellen we elkaar verhalen. Met een goed verhaal bereik je meer: je bindt klanten en verkoopt meer. Leer hier hoe dat precies in zijn werk gaat.
Waarom is een goed verhaal vertellen zo belangrijk?
Al sinds de oertijd vertellen mensen elkaar graag verhalen. Dat deden we toentertijd vooral om te overleven: zo leerden we wat gevaarlijk was, of waar we het beste eten konden vinden. Inmiddels hebben onze verhalen een ander doel gekregen. Maar één ding is zeker: mensen zijn gemaakt om verhalen te onthouden, en goede verhalen vertellen we graag door.
Emotionele verbinding
Met storytelling zet je je zakelijke boodschap neer als een goed verhaal. Dus of dat nou een presentatie van de jaarcijfers is, een oriënterend gesprek met een klant, of draait om het verkopen van jouw product. Je wilt niet aankomen zetten met saaie onderzoeksrapporten of alleen rationele argumenten. Wil je echt indruk maken met je verhaal, zul je mensen op een emotioneel niveau moeten aanspreken. Alleen dan zullen ze de boodschap die je wilt overbrengen niet snel vergeten!
De basis voor het vertellen van een goed verhaal
Denk eens goed na voordat je begint met je verhaal: aan wie ga je je verhaal vertellen? Een klant? Of je collega’s? Zorg dat zij zich in ieder geval met de hoofdrolspeler in jouw verhaal kunnen identificeren. Hoofdrolspeler kun je trouwens ruim opvatten: dit kan ook een stad, product, dienst of gebeurtenis zijn. Het vormt de ‘held’ in jouw verhaal.
Woorden genereren bij het schrijven
Heb je nodig met het schrijven van blogs? Dan kun je een woordengenerator gebruiken. Zo’n generator helpt je bij het maken van woorden of het schrijven van woorden die moeilijk zijn. Super handig dus!
“Dat heb ik nou ook vaak!”
Vervolgens wil deze held iets wat hij nog niet heeft. Hij wil iets bereiken, hij heeft een ambitie. Natuurlijk krijgt hij dat niet zonder slag of stoot, dat zou maar een saai verhaal zijn. De held loopt dus tegen een probleem aan. Je doet het goed als jouw toehoorder denkt: “dat heb ik nou ook vaak!”, of: “daar heb ik ook last van!”. Daarmee laat je zien dat je begrijpt waar de ander tegenaan loopt. Dit zorgt voor die emotionele verbinding.
De oplossing is nabij
Na een heftige strijd weet de held zich eindelijk te ontdoen van ‘zijn probleem’. Je komt met een oplossing aan. Dat kan van alles zijn, afhankelijk van het doel van jouw verhaal. Wil je bijvoorbeeld je product of dienst aan de man brengen? Dan zou het mooi zijn als de klant, na het aanhoren van jouw verhaal, besluit dat hij jouw product nodig heeft voor zijn oplossing!
Hulp inschakelen?
Kun je nou nog wel wat hulp gebruiken bij het vertellen van jouw verhaal? Een goed marketing communicatie bureau is een expert in het vertellen van jouw verhaal en het verzorgen van de marketing voor jouw bedrijf. Ze kunnen je helpen met het creëren van een onderscheidend verhaal en effectieve communicatie met klanten. Zo zet jij zonder problemen een goed bedrijfsverhaal neer wat klanten aan je bindt en jouw product of dienst verkoopt!
0 Comments