Blogxxl.nl Wij bloggen over alles!
26 april 2022 / 0 Comments / Zakelijk

Hoe ga je met klachten om?

Als bedrijf krijg je gegarandeerd te maken met klachten. Het is belangrijk om de klanten tevreden te houden door deze klachten zo goed mogelijk af te handelen. De klachten van werknemers worden vaak minder besproken. Het is echter belangrijk om ook de klachten van de werknemers mee te nemen in de bedrijfsvoering. De werknemers hebben namelijk de meeste kennis over de primaire taken en een goed welzijn van de werknemer verhoogd de kwaliteit en snelheid van de productie.

Voer een klachtencommissie in

Het is belangrijk dat de klachten van werknemers makkelijk en effici├źnt op een plek verzameld kunnen worden. Dit kan gedaan worden met behulp van een klachtencommissie. Het doel van een klachtencommissie is de klachten van werknemers objectief en met de geschikte kennis proberen af te handelen. Een goede communicatie met het management is daarbij erg belangrijk. Een klachtencommissie moet nauw samenwerken met het management zodat problemen zo snel mogelijk afgehandeld kunnen worden. Een klachtencommissie kan ook dienen als regulator voor eventuele conflicten binnen een bedrijf. De twee partijen kunnen uitgenodigd worden voor een gesprek om het conflict op te lossen. Het is daarbij belangrijk dat de leden van de klachtencommissie voldoende kennis hebben conflictoplossingen. De klachtencommissie moet goed naar de twee partijen luisteren en ervoor zorgen dat beide partijen tevreden zijn met de uitkomst.

Goede bereikbaarheid

Om klachten makkelijk te kunnen ontvangen is een goede bereikbaarheid belangrijk. Dit houdt in dat een werknemer die een klacht heeft met gemak contact op kan nemen met de klachtenafdeling en snel antwoord terug krijgt. Dit kan gedaan worden door zoveel mogelijk contactmogelijkheden open te zetten en voldoende werkkrachten in te schakelen om alle werknemers te kunnen dienen. Denk bijvoorbeeld aan persoonlijk, telefonisch en via email contact. Iedere werknemer moet de mogelijkheid hebben om een klacht in te kunnen dienen.

De structuur van een bedrijf

De structuur van het bedrijf is ook erg belangrijk om klachten zo snel mogelijk af te handelen. Om iedere werknemer gehoor te geven is het belangrijk dat een organisatie zo min mogelijk lagen heeft. Op deze manier kan een klacht de verantwoordelijke zo snel mogelijk bereiken. Ook maakt dit mogelijk om eventuele veranderingen van het beleid zo snel mogelijk in te voeren. Bij een platte structuur voelen werknemers zich meer verbonden met een bedrijf waardoor ze meer open staan voor veranderingen.


kartonnen-bekers-bedrukken-met-jouw-logo

Branding. Het kan overal!

Branding is van essentieel belang voor het succes van je onderneming. Mensen kiezen tenslotte voor producten en diensten die ze (her)kennen en vertrouwen. Consistente, pakkende…

Lees Meer

Gemakkelijkste manier om softwaredevelopers te vinden

Steeds meer bedrijven zijn toe aan innovatie. Dit betekent in veel gevallen dat het tijd is om te digitaliseren. Door middel van een softwaredeveloper worden…

Lees Meer
beveiligings-camera-om-pand-te-beveiligen

Drie manieren om jouw pand beter te beveiligen

Hoe groter een pand en hoe meer mensen er over de vloer komen, hoe lastiger het is om een optimale beveiliging te realiseren. Maar het…

Lees Meer
Over de auteur

Redactie: